//

Ångerrätt - 14 dagar enligt distansavtalslagen men Ridersport erbjuder hela 90 dagar!

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera/ prova varan. Var därför noggranna när ni provar produkterna i stallmiljö så de inte blir smutsiga eller skadade. Varan får dock inte bli smutsig, så om du exempelvis vill prova ett täcke, lägg ett lakan emellan. Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade förbruksvaror, som till exempel DVD-filmer, leksaker etc., om plomberingen är obruten.
Läs mer här: Konsumentverket om ångerrätt.

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 14 dagar. Returfrakten åter till Ridersport kostar 49 kr när du skickar med den förbetalda avin från Schenker. Tänk på att ibland tar frakten tillbaka till oss längre tid än vad man tror. Vi hanterar er retur först när den kommit till oss. Glöm ej lägga i följande information i returpaketet: Orsak till retur, ordernummer, namn, adress och om du vill byta eller ha pengarna tillbaka. Ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

Byte av vara och bytesrätt

Vi byter gärna din vara inom 90 dagar. Använd helst bifogad returfraktsedel, kostnad 49 kr för frakten från dig till oss. För att vi ska kunna återbetala pengarna till dig måste du bifoga denna följesedel samt klistra på returfraktsedeln på paketet. Om du vill byta en vara mot en annan betalar vi frakten från oss till dig. Vill du göra ett byte, skickar du varan till oss med information om vad du vill byta till. Produkt och emballage ska givetvis vara i nyskick. 

Garanti och reklamationsrätt - enligt konsumentköplagen

Vi säljer alla produkter med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Läs mer här: Konsumentverket om reklamationer.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Du kan enbart reklamera en produkt som är behäftad med produktionsfel vid leveranstillfället.  Reklamationen ska göras inom skälig tid efter upptäckt. Dock senast inom 2 månader efter att du upptäckt något fel.

Vill du reklamera en produkt ska du fotografera och beskriva felet samt bifoga en kopia på kvittot och skicka per mail till info@ridersport.se. Vi behandlar ärendet och återkommer till dig via mail med besked. Om vi godkänner reklamationen återsänder ni varan med Schenker Kundretur på vår uppmaning. I första hand åtgärdas felet och i andra hand byts varan ut. Om reklamationen inte godkänns efter kontroll skickas produkten åter till dig och du får lösa ut den mot postförskott (149 kr för returfrakt och postförskottsavgift). Produkter med fel som rimligtvis kan ha uppstått under slitage ersätts ej. Returer pga avvikelser i kulör mot vad som visats på dataskärmen medges ej. Vid godkänd reklamation står vi för alla fraktkostnader. Dina ev. fraktkostnader återbetalas då inom 30 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.

Kontakta oss gärna för mer information.